Pioenen

Pioenen

zaterdag 17 januari 2015

Het mooie van en in alles zien

Dingen zijn zoals ze zijn, punt. Het is wat we er zélf van maken dat bepaalt of het positief of negatief wordt. De keuze die je zélf maakt om de dingen in een bepaald daglicht te zien. Dat is me gisteren nogmaals duidelijk geworden op een feestje van het werk. 
Het bier was niet van een bepaald merk, de lasagne was koud, de kip pikant was véél te pikant, de wijn was niet hun ding, de bediening was ver te zoeken, de dj trok op niks, ... 
En met de meer persoonlijke verhalen was het min of meer hetzelfde liedje zoals "Met de vader van ... is het niet goed hè want hij had gezegd dat ze een zwaar weekend tegemoet gingen", "Den ... zou fibromyalgie hebben", "... moet geopereerd worden" en-zo-voort.
Ik zou hier nu doodgraag ook voorbeelden willen neerpennen over wat wél goed was, maar die heb ik dus spijtig genoeg niet gehoord.
Toen ik tijdens m'n wandeling vanmorgen gisterenavond in gedachten herbeleefde, dacht ik "Toch wel erg dat we altijd eerst het negatieve zien en zeggen." Dus voor mezelf beslist om vanaf nu nog meer het positieve en mooie te zien. Op z'n minst proberen toch. Want daar begint het dus mee. Stil staan bij de dingen en elk moment registreren. Zien, horen, voelen, ruiken. Nú. Je gedachten vooral ook stil krijgen want hoe dikwijls doen we geen dingen op automatische piloot zoals met de auto ergens naartoe rijden en ineens beseffen "Oh, ik ben er al". Dan ben je niet bewust geweest van wat je daadwerkelijk aan het doen was en wie weet wat heb je dan ondertussen gemist ?
Hieronder een paar foto's om te illustreren wat ik bedoel. En misschien denk je nu "Oh nee, hier is ze weer zene met de natuur" maar :
Ten eerste krijg ik héél dikwijls de beste ideeën tijdens het wandelen zoals dus het onderwerp van de post voor deze week :-)
Ten tweede ik wil gewoon zeggen dat je de dingen ánders kan bekijken, in tweede instantie naar iets kijken met een open mindset want soms there is more than meets the eye.

Dit kwam ik tegen. Ik weet niet wat het precies is maar voor mij is het een grote dreamcatcher. Toch prachtig dat iemand dit gemaakt heeft voor iedereen to see en om van te genieten ?

Een gewoon bankje maar mijn oog viel op de waterdruppeltjes onderaan links de rugleuning.

En dan kreeg ik de zon erachter in het oog wat dus deze foto's opleverde.

Dode bomen die terug levend worden door de groeiende klimop erop.

Mist die, omhoog kringelent, optrekt.
 En dan nog een laatste foto, genomen terwijl ik dit schrijf :

Gratis en voor niets een regenboog in huis.

Wat ik wil zeggen is dat als je niet "oplet" deze dingen aan je voorbij gaan. Wereldschokkend als dat gebeurt ? Neen, niet echt maar wel mooi meegenomen als je er wél voor openstaat want zo kan je schoonheid vinden in de gewone alledaagse dingen.
Een mooie quote van Plato die je op 2 manieren kan bekijken : "Beauty lies in the eyes of the beholder" ofwel "Schoonheid ligt in de ogen van diegene die ernaar kijkt". Je kan 'm interpreteren als, wat voor één iemand mooi is, is dat daarom niet voor een ander. Ofwel dat het aan jou is om schoonheid te zien in datgene waar je naar kijkt. 
Maar weet je wat ? Bekijk het gewoon positief. Dát is een proton namelijk ook :-)
www.youtube.com/watch?v=V2RbFVRRtqI