Pioenen

Pioenen

vrijdag 11 december 2015

X-mas

Afgelopen zondag, 6 december is de Sint in het land gepasseerd. Hét officiële startschot om de kerstboom van de zolder, kelder of waar hij ook mag staan, te halen. Want we willen geen conflict tussen de brave heilige man uit Spanje en de andere bebaarde, eveneens in het rood geklede, man die op de Noordpool woont.
Misschien is het omdat ik nog maar van dit jaar op FB zit, maar ik merk een tendens van foto's van opgetuigde kerstbomen die gepost worden. Altijd mooi om naar te kijken want ze zijn bij iedereen versierd in andere kleuren. Ze zijn er in verschillende afmetingen. Ze zijn echt of nep.
Zelf houd ik het dit jaar bij m'n vertrouwde namaak zilver spar. Mijn eerste gedachte was om dit jaar voor een echte te gaan maar het zoveelste verwarmingsprobleem in een jaar tijd heeft me gedwongen van gedacht te veranderen. De leidingen en kleppen van de vloerverwarming komen namelijk uit in m'n living in een verborgen soort nis. Net dáár waar ik de kerstboom altijd zet. Dus was het wachten tot de verwarming terug in orde was en het terug ontluchten van de leidingen kon gebeuren.
Sinds woensdag kan ik wel terug op m'n blote voeten rondlopen maar het probleem is nog niet echt van de baan want de bijkomende radiotoren doen het nog niet. Maar dat is weer een ander verhaal.
Woensdag avond dus gaan zien voor een echte boom maar de mooiste zijn natuurlijk allemaal al gereserveerd of zelfs de deur uit. Dus beslist om toch maar de namaak boom terug uit z'n doos te halen. Hem ineen gezet en de lichtjes er in gehangen en gisteren dan de bollen en linten. Want geloof me, dat doe je niet in één keer (kleurtjes en inhaak systeem - ring a bell anyone ?) tenzij je héél veel geduld hebt. 
Het resultaat van mijn versierkunsten zien jullie hieronder. Op de foto iets moeilijker te zien maar de kleuren zijn natuur en goud.
En eens hij dan weer staat kan ik echt wel genietend in de zetel ploffen en is het "harde werk" weer heel snel vergeten. "Oooohh toch weer mooi" denk ik dan. 
Voor de rest staat de rest van m'n huis ook tjokvol kerstdecoratie. De rest van het jaar is het eerder sober ingericht maar gedurende één maand per jaar ga ik totally overboard. Want hey als je met Kerst niet mag overdrijven wanneer dan wél ?
Vanop de zetel rondkijkend naar al dat moois met iets lekkers bij of in de hand en een kerstfilmpje op TV. Miracle on 34th Street, hoewel daterend van 1994, blijft één van m'n favorietjes. Melig, zeemzoet, het einde van vér al zien aankomend maar alles wat je nodig hebt om totally in de kerstfeer te komen. Of misschien ook niet omdat Kerst staat voor samenhorigheid en warmte en gezelligheid en sommigen, omdat ze alleen zijn, zich net daardoor nog eenzamer voelen.
Dus voor diegenen die wél de "luxe" hebben, denk aan diegenen die het minder goed hebben dan jij. Ik heb alvast de FB pagina van Douwe Egberts geliked. Zo doe je mee met hun actie om een kopje koffie aan de daklozen te schenken. En ook dit jaar geef ik mijn rosse centjes af aan een inzamelpunt. Als iederen haar of zijn steentje bijdraagt komen we toch al heel ver ? Ik geloof in what goes around, comes around.
Ik prijs me alvast gelukkig dat ik een warm huis héb en ik kan morgenvroeg kiezen voor welke blend koffie ik ga gaan. En jullie ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten