Pioenen

Pioenen

woensdag 18 maart 2015

Het stemt tot nadenken

Net artikel gelezen hoe de 20-jarige Nederlandse student Boyan Slat de oceanen wil schoonmaken. Met zijn project "The ocean cleanup" heeft hij de VN-prijs  Champions of the Earth gewonnen en is hij de jongste winnaar ooit. Via crowdfunding heeft hij al meer dan 2,1 miljoen dollar opgehaald. Stemt je tot nadenken, zo'n jonge wereldverbeteraars. Het laat je meer nadenken over hoe je zelf je steentje kan bijdragen aan het milieu en je ecologische voetafdruk. "Ben ik dan zelf wel goe bezig ?" heb ik mezelf de vraag gesteld. Ahjaah hè want ik sorteer. 
Ik heb zowel ne papier-, glas- als PMDbak staan. Plus dat ik daarbij de plastiek (lees kunststof-beroepsmisvorming) zoals lege yoghurtpottekes nog is apart in ne roze kunststof zak doe. Wat ik ook doe is de kraan dicht zetten als ik mijn tanden poets en onder de douche als ik mezelf en m'n haren sta  in te zepen. En omdat ik geen eco-knop op m'n toiletten staan heb halveer ik manueel de dosis water, enkel bij een kleine boodschap wel te verstaan. Ik zet de wasmachine op de eco-stand en gebruik spaarlampen. Ik laat de laders voor gsm en tablet niet in het stopcontact steken. Ik druk op het werk alles dubbelzijdig af. Ik laat geen overbodige lampen branden. Dus dikke pluim voor mezelf, "spiejekselmadeulle", bank vooruit en kus van de juffrouw of van de meester :-)
Maar wat ik dus ook doe is de lampen laten branden als ik niét thuis ben. Ik de auto voor ook de kleinste afstand neem en niet echt benzine besparend rijd. Ik al-tijd de droogkast gebruik ipv de was buiten te laten drogen. Ik gemakkelijkheidshalve dikwijls min of meer kant en klare maaltijden koop/maak ipv verse groenten en veel eerder vlees dan vis eet. Ik bijna altijd kerosine verslindende vliegvakanties doe maar nog nooit in het Atomium ben geweest. Dikke minpunten dus.
En jullie ? Bezorgen jullie de volgende generaties alvast een properdere wereld of trekken jullie pas alle registers open als het echt moet en niet anders ? Ik ben me er nu toch alvast meer van bewust dat het altijd beter kan. Dat we nu met z'n allen onze kleren ook zelf moeten beginnen maken en die moestuin aanleggen ga ik niet verkondigen maar we hebben maar één planeet, of kennen er toch momenteel maar één leefbare, het stemt dus wel tot nadenken.
RIP Michael Jackson vond alvast ook dat we de wereld moesten verbeteren, doe het op de manier die voor jouw werkt. Een positieve loont. Just saying.
www.youtube.com/watch?v=BWf-eARnf6U




Geen opmerkingen:

Een reactie posten