Pioenen

Pioenen

maandag 2 januari 2017

New Year's happiness is ...


Als allereerste natuurlijk mijn beste wensen ook voor jullie en een happy of gelukkig 2017 gewenst.
Je wordt deze dagen door iedereen, figuurlijk dan, om de oren geslagen met deze woorden. Tezamen met de woorden "goede voornemens", gaven ze me een instant idee voor een nieuwe blogpost.
Ik vroeg me namelijk af of een lijstje met goede voornemens voor het nieuwe jaar maken, je namelijk niet beperkt om het net happy te maken ? 
Don't get me wrong, op zich is zo'n lijstje absoluut a good thing. Want het laat je stilstaan bij dingen die je wil veranderen. Dingen waar je eindelijk werk van wil maken. Dingen waar je nu wél de tijd en/of geld voor hebt om ze te realiseren. 
Maar wat als je halfweg de lijst je er plots bewust van wordt dat je misschien wel een beetje teveel druk op de ketel hebt gezet ? Als je tot het besef komt dat je in al je enthousiasme, misschien wel net iets te hoog gegrepen hebt en de kans om op mislukking af te stevenen, wel heel hoog is ? Dat het misschien toch wel beter zou zijn om gewoon elke morgen op te staan en je dag te beginnen met de gevleugelde woorden "Today is gonna be a good day" ? 
Als je elke dag begint met positiviteit en er een goede dag van maakt, creëer je dan niet gewoon (in)direct een goed jaar ? Dan wordt het toch simpelweg een aaneenschakeling ván... 
Want hoe definieer je happiness of geluk nu precies ? Wat ís geluk eigenlijk helemaal ? 
Volgens mij is geluk doodeenvoudig een keuze. Geluk is wat je zélf ervan maakt of hoe jij het precies invult. De keuze om elke keer opnieuw het goede van en in dingen en mensen te zien. Elke dag opnieuw. Zelfs elk moment opnieuw. Je begint je dag met een positieve ingesteldheid en probeert dan voor de rest in het moment te blijven. 

In theorie klinkt het niet zo moeilijk, maar in de praktijk blijkt dat het dat wél is. Omdat we x-aantal omgevingsfactoren hebben die ons beïnvloeden. 
Het begint al met de gewone, dagelijkse "sleur". Voor velen van ons was maandag 2 januari terug de eerste werkdag van het nieuwe jaar. Maar we moeten de kinderen naar de opvang brengen, boodschappen doen, gaan sporten of andere hobby's beoefenen, ... Daarnaast worden we beïnvloed door de mensen rondom ons zoals collega's, vrienden, je partner. Je denkt aan geld en rekeningen die betaald moeten worden. Je hoort het nieuws dat eerder negatieve dingen meldt, je zit vast in het verkeer en het weer werkt ook op je gemoedsgesteldheid. En dit zijn dan nog maar de dag dagelijkse dingen waar je wél zelf vat op hebt. 
Vroeg of laat zullen er hoe dan ook negatieve dingen en ervaringen op je pad komen die je zomaar, van het éne op het andere moment, overvallen. Wanneer een plots verlies op je afkomt als een mokerslag, het verdict van een levensbedreigende ziekte, centjes die je niet hebt die je in één klap moet ophoesten omdat bijv. je partner torenhoge schulden gemaakt blijkt te hebben,... Als dát allemaal op je afkomt, probeer dán maar eens positief te blijven, nietwaar ?! 
The key ligt 'm volgens mij dan in al die dingen anders te bekijken. Het zijn niet de dingen an sich die ons gelukkig of mistroostig maken, maar wel de manier waarop we met deze dingen omgaan. Onze houding en manier van denken tegenover dingen bepaalt hoe we in het leven staan.
Ik weet ook wel, dat als je figuurlijk in de goot ligt, het laatste wat je wil horen is dat geluk een keuze is. Maar net in staat zijn om tóch dat sprankeltje licht, dat beetje hoop te vinden om je aan vast te klampen om terug het positieve te zien om te kunnen recht staan uit de duisternis. De volgende stap is dan om dat licht vast te houden en to have faith dat je echt wel terug geluk gáát vinden. Volhouden is datgene wat al het verschil in de wereld gaat uitmaken. 
Misschien moeten we vanaf het moment dat we onze dag beginnen, het gevoel proberen vast te houden door het te zien als een stralend vuur van positiviteit. Een vuur dat je op de juiste manier moet aanwakkeren om het brandend te houden. Zo niet zal het terug uitdoven. Aan jou dus om het de beste voeding te geven zodat het vuur positieve warmte blíjft afgeven waar je je kan aan warmen wanneer je het nodig hebt. 

Geluk komt ook van binnenuit. Geluk moet je niet "buitenshuis" gaan zoeken. Het zit gewoon ín je. Nadenken over wat jou gelukkig maakt, waar jij rustig van wordt en je een zen gevoel bezorgt. Misschien zelfs dingen of mensen loslaten als je merkt dat ze eerder een energievreter zijn dan dat je er opgeladen of fully charged van wordt. 
Totally at ease zijn of being at peace met jezelf, dáár ligt volgens mij de sleutel tot geluk. Tevreden zijn met wie, wat en waar je bent. Eén zijn met jezelf. Rust vinden bij jezelf. Probleemloos alleen kunnen zijn. Je bent zelf degene waar je levenslang mee moet omgaan, zorg je er dan niet beter voor dat je zélf de controle over je leven hebt ?
Geluk is een gevoel, een emotie. Het is niets meetbaars maar iets voelbaars. Je kan iets of iemand vast nemen maar het is weer niet het item itself wat je gelukkig maakt. Het zijn de herinneringen, wat dat object voor jou betekent of de liefde voor/van die persoon die de doorslag geven. Dus koester dingen, dieren, personen die je graag hebt maar let hen niet jóuw leven bepalen. Laat ze gewoon jouw eigen team versterken. Schakel ze in als hulptroepen. Als de gevoelens wederzijds zijn, zullen ze er alles aan doen om jou nog een gelukkiger gevoel te bezorgen.

Voor mij zijn het de afgelopen dagen verschillende dingen geweest die me een heel warm gevoel bezorgd hebben.
Een weerzien met een vriendin na +20 jaar. En tóch voelde het alsof het pas gisteren was dat we mekaar nog gezien hadden. Ik werd gewoon terug in de tijd gekatapulteerd en in een mum van tijd waren we up to date gebabbeld. De draad direct terug opgepakt alsof er maar 2 jaar verstreken waren. Ze was nog altijd dezelfde gebleven. Uiterlijk met een fris kort kopje nu in tegenstelling tot de carré die ze had. Innerlijk met dezelfde waarden en normen, zoals ik me haar herinnerde en ik direct weer wist waarom we vriendinnen waren. Het bezoek op zich was al hartverwarmend maar nog meer omdat ik me ook direct opgenomen voelde door haar gezin. Haar 11-jarige zoon had me mee uitgewuifd én achteraf is me ter ore gekomen dat hij me lief vond en haar mama had zich laten ontvallen dat ze me vroeger heel graag had en ze blij was dat we mekaar hadden terug gevonden. Kwam er nog bij dat ze zomaar een kadootje voor me had omdat ze vond "Dit is echt iets voor Jacqueline". Op de terugweg naar huis heb ik de hele tijd een smile van oor tot oor op m'n gezicht gehad.
Een wandeling in het bos en de mist die het iets mystieks gaf. Geen méns ook tegen gekomen, dus veel had het niet nodig om m'n fantasie aan het werk te zetten en me te verbeelden dat ik in een sprookjesachtig, magisch, alles-tot-levend komend toverbos terecht gekomen was met het laagje rijm dat druppelsgewijs van de takken viel en me op onverwachte momenten raakte.
Omdat ik zowel kerstberichtjes als -kaartjes gehad heb van mensen van wie ik het niet direct verwacht had. En niet van die berichten waarvan je merkt dat ze naar gans hun adresboek gestuurd zijn, maar écht persoonlijke. Out of the blue waren ze er plots, zomaar, ineens.
Omdat ik, vind ik toch, afgelopen jaar een heel pak als mens terug gegroeid ben. Mezelf terug gevonden waar ik heel hard de weg was kwijt geraakt. De beslissing gemaakt om Oudjaar thuis op m'n alleentje te vieren, hoewel er uitnodigingen waren. En er intens van genoten. Een gezond, lekker maaltje voor mezelf gemaakt, glaasje bubbels erbij, gezellig knetterend haardvuur, brandende theelichten overal en mijne snorrende Flor bij op het dekentje.

Om te eindigen en om terug te komen op de lijst van goeie voornemens, ik heb er dit jaar maar één. Om letterlijk een glazen pot in m'n keuken te zetten en deze te vullen met zelfgeschreven notes als ik iets hartverwarmends ruik, hoor, zie, proef of meemaak. Om me er dagelijks aan te herinneren als ik 'm zie staan én om de briefjes allemaal terug te lezen op de laatste dag van het jaar. Momenteel is ie al 1 briefje rijk :-)
Aan jullie nu om de ingrediënten te vinden die jullie leven happy maken. Laat de figuurlijke pot maar pruttelen op zó'n manier dat zalige geuren je steeds doen hunkeren naar meer. Show me the good vibes and good vibes only.

2 opmerkingen: