Pioenen

Pioenen

woensdag 5 oktober 2016

Grrr

Ja, inderdaad, jullie lezen het goed. Grrr als in de gr van grommen want het hangt me nu écht de keel uit. Genoeg is genoeg en trop is écht wel teveel.
Dit is nu het derde, tja hoe moet ik het noemen, akkefietje op rij dat ik denk "Wáblieft ?? Dít menen jullie écht ? Seriously ???"
Waar ik het nu in Godsnaam over heb ? In Godsnaam inderdaad want ik vraag me af waar Hij uithangt dezer dagen want Godgeklaagd is het eigenlijk.
Niet dat ik zozeer in Hem geloof maar moet Hij normaal niet alles in goede banen leiden ? Hij heeft Gadver (Godver is er hier misschien nu net over) ocharme 6 dagen gewerkt, een rustdag genomen en dan zit her er óp ??? Maar misschien is het net het feit dat ik lak heb aan Hail Marys of Weesgegroetjes (Maar euh, dat was Zijn moeder zeker ? Maar hey zij heeft hem gebaard, zonder Haar was er over Hem geen sprake, dus Zij is belangrijker) het zo misloopt. Komt er nog bij dat ik x-aantal keer op een paar dagen tijd Zijn naam ijdel heb gebruikt wel...
En I'm getting there zene, waar ik het dus over heb is dat ik drie keer op nog geen week tijd iets "voor" heb in een winkel. "Tja, ga dan wat minder shoppen hè." hoor ik jullie al denken of zeggen maar probeer een madam die haar zinnen heeft gezet op verschillende items van de nieuwe wintercollectie maar is tegen te houden ?! I dare ya.
Dat terzijde, het eerste begon vorige week donderdag bij ICI Paris XL in Wijnegem. En ja, ik ga "namen" noemen.
Een vriendin moest daar voor iets zijn en ik wou van de gelegenheid gebruik maken om staaltjes te vragen voor een oogcrème. De tand des tijds staat niet stil en ik merk 's morgens dat ik dit spul misschien wel beter zou beginnen gebruiken. Want baat het niet, schaadt het niet denk ik dan bij mezelf.
Ik spreek een verkoopster aan en ik stel de vraag.
Het antwoord luidt : "Ik mag u enkel een staaltje geven als u eerst iets aankoopt."
Ik knipper en ik zeg : "Dus ik moet eerst een oog crème aankopen voor U mij staaltjes ervan kan geven ?"
De verkoopster : "Niet persé een oog crème maar u moet eerst een aankoop doen."
Ik : "Maar ik heb momenteel niets anders nodig."
Zij : "Ik kan enkel zeggen dat het beleid van de winkel is dat u eerst iets moet kopen."
Ik : "Ik dacht dat de bedoeling van staaltjes was om eerst het product te tésten, bijvoorbeeld zien of je geen allergische ervan krijgt, om nadién dan pas tot aankoop over te gaan ?"
Zij : "Misschien maar ik kan er niets aan veranderen. Beleid is beleid."
Ik weer : "U begrijpt toch wel zélf hoe onlogisch dit klinkt ?"
Zij : "Me-vrouw, ..."
Ik, haar onderbrekend : "Laat maar."
Ik ben nadien bij Kiehl's binnen gestapt met exact dezelfde vraag en daar kreeg ik als respons :"Ja tuurlijk, komt u maar even mee. Ik zal er u verschillende meegeven met ook een woordje uitleg en dan kan u ze thuis allemaal gerust even testen." 
Drie keer raden waar ik mijn oog crème ga kopen. Kiehl's rules.

Het tweede was afgelopen zaterdag bij Zara. Ik had er een geweldig mooie blouse gezien in de etalage dus ik er naar binnen. Heel de winkel rond gewandeld maar de blouse vond het leuk om verstoppertje te spelen.
Ik spreek een verkoopster aan, wat op zich al een hele uitdaging is om er eentje te spotten, maar deze is van de kinderafdeling en kan me niet helpen. De tweede werkt er maar pas vanaf vandaag en weet nog niet alles hangen. Derde keer however goede keer. Ze gaat zelfs mee naar buiten om zeker te zijn dat we het over dezelfde blouse hebben.
Ze antwoordt : "Ja, die hebben we niet meer. Daar ben ik absoluut zeker van want u bent niet de eerste die ernaar vraagt."
Ik : "Kan u dan misschien eens kijken naar de maat in de etalage ?"
Zij : "Ook al zou het de juiste maat zijn, wij mogen die daar zelf niet uithalen. Dat doen enkel de etalagisten."
Ik : "Dus ook al zou ze passen, u mág ze niet verkopen?"
Zij : "Neen."
Ik : "Dus als ik het goed begrijp, lokken jullie de mensen binnen met items in de etalage die niet meer verkrijgbaar zijn óf die jullie niet mogen verkopen. Is normaal gezien net niet het doel van een etalage om mensen binnen te lokken met items die én verkrijgbaar én wél gekocht kunnen worden ?"
Zij : "Euh, ..."
Ik : "Beleid van de winkel zeker ?" en ik heb m'n hielen in de andere richting gedraaid. 
Met m'n ogen heb ik ook gedraaid by the way.

Als laatste gisteren, een soortgelijk geval bij Rituals in Heist-op-den-Beg. Of neen, eigenlijk is het ook vorige week zaterdag begonnen in Antwerpen.
Ik had vorige winter één van hun XL-kaarsen in een bepaalde geur gekocht en ik wou deze voor de winter terug aanschaffen. Maar vermits de XL-kaars die ik voor de zomer gekocht had nog niet volledig op is, dacht ik van nog even te wachten. Ook omdat die glazen pot, waar ze in zit, zo zwaar is en ik met de trein gekomen ben.
Er staat er nog één, mooi verpakt, en ik vraag om zeker te zijn, of die geur toch toevallig geen limited edition is ? Omdat je dat bij hen wel eens kan voor hebben. Neen, deze zaten er voor de winter terug in. Er kwam zelfs een nieuwe geur bij in het gamma, verkrijgbaar vanaf maandag.
Ik moest in de winkelstraat zijn, dus ik bij Rituals binnen omdat ik razend nieuwsgierig was naar die nieuwe geur.
De verkoopster vraagt of ze me kan helpen en op mijn positieve antwoord laat ze me die nieuwe geur ruiken. Ik vind 'm niet zo wauw en ze vraagt of ze me met nóg iets kan helpen. Ik krijg weer die andere geur in het vizier en beslis om 'm nu wél mee te nemen.
Ze zegt : "Ik heb enkel nog ééntje in de kleine maat, de laatste, want deze geur gaat eruit."
Echt, het nieuws dat die geur eruit gaat creëert op zich al zoveel stoom en rookwolken uit m'n neus en oren dat ze deze beslist tot in Jakamaka moeten gezien hebben. Maar wat me écht moordneigingen bezorgd heeft was toen ze zei - als antwoord op mijn vraag dat er toch ook nog een grote maat stond - dat de winkelmodellen niet alleen niet verkocht mochten worden maar zelfs vernietigd werden ?!
Ik zweer het je, als blikken konden doden had ik háár vernietigd. Ter plékke. Op een brandstapel met álle kaarsen die er stonden. Burn you must and shall maar ze zou wel uitgegaan zijn al lekker ruikend.
Serieus nu terug, ik weet heus wel dat het arme schaap er niet kan aan doen, maar there is only so much you can take.

Wie die persoontjes zijn die het winkelbeleid bepalen en waar ze ze máken vraag ik me af ?! Welke denkpatronen gaan er in hemelsnaam gepaard met zulke strategieën ?! Welke over verstandelijke vermogens beschikkend mens kómt er bij om zulke beslissingen te nemen ?!
"Hoe kan ik het de consument zo moeilijk mogelijk maken" staat volgens mij telkens weer met stip op nummer één op hun lijst. Zoiets kan je toch bijna niet verzinnen ?

Maar om zoals vanouds op een positieve noot te eindigen heeft het meisje van de laatste winkel de andere Ritual winkels gebeld om te vragen of zíj ze nog beschikbaar hadden en morgen mag ik mijn XL-kaars gaan afhalen.
Bijkomend heb ik nadien, in zelfs niet minder dan drie winkels, zomaar een kadootje gekregen. Echt waar, true story.
Bij de éne heb ik 2€ minder betaald omdat er een verkeerd bedrag was ingetikt bij het afrekenen en bij de andere heb ik een gratis (3de na aankoop van 2) product gekregen maar eigenlijk gaat de actie pas vanaf morgen in. Gewoon omdat ik in die twee winkels trouwe klant ben. En bij de 3de (Delhaize) heb ik een gratis tas van Nescafé gekregen hoewel ik van dat merk niets had gekocht.
That's it for now. Stay positive want als de storm is gaan liggen, breekt de zon dus echt terug door.

2 opmerkingen: