Pioenen

Pioenen

maandag 8 mei 2023

Monday, Monday

Want dat is het vandaag. Maandag. Monday. Lundi. Lunes. Nu hou ik op, verder reikt mijn kennis niet. Hoewel ik nu twijfel of maandag in het Italiaans toch niet lunedi is ? Even gaan spieken voor deze en jawel dus. Frans en Italiaans, heel dikwijls is het toch min of meer gelijklopend.

Iedereen een leuk weekend gehad ? 
Hier was het een welkome afwisseling van sociaal zijn en me even afzonderen voor mijn me-momentje zodat ik mezelf terug kon opladen.
Want dat sociaal zijn vreet heel dikwijls nog (te) veel energie omdat ik een INFP-persoonlijkheidje (zie post van 10/12/2021 - Introvert in deze wereld) heb. 
En hoe druk of lawaaierig het gaat worden kan je niet op voorhand inschatten. Wat ik wél voor mezelf kan doen is vóór "het evenement" mezelf wapenen zodat ik beter bestand ben tegen die prikkels. Ik probeer dan ook steeds vooraf een "aardingsmeditatie" te doen. Zodat mijn wortels diep de aarde in reiken en ik stevig(er) sta en er beter tegen opgewassen ben.

Afgelopen vrijdag verjaarde hubby en last minute (de dag ervoor) besliste hij dan toch een soort van 'come together' te organiseren. Ik compleet van mijn melk "Gij méént da of wa ?" Het antwoord was een volmondige ja.
Op zijn verjaardag zelf verraste hij me zowaar nog harder door 's middags te verkondigen 'dat hij in het Whatsapp hobbygroepke gezegd had dat ze éne mochten komen drinken als er iemand zin had'. 
Toen ben ik echt even moeten gaan zitten. Ik voelde de hooikoortsaanval met bijbehorende barstende hoofdpijn van 's morgens, prompt terug opkomen. Dan maar vlug een paar hele diepe buikademhalingen gedaan om terug tot rust te komen voor ik een regelrechte paniekaanval kreeg van wat er dan allemaal nog wel diende te gebeuren ?! Ik zeg het je, never a dull moment in dit huishouden.

Vrijdagavond was er dan een familiefeestje van 9 personen. Het werk viel al bij al nog mee. Hubby besliste van 'vurreke stook' te doen en een 'vliejezeke op de bbq te leggen'.
Zelf nen hamburger ineenflansen en er waren ook nog brochetjes en ribbekes voor de liefhebbers. Voor de rest flink wat 'groensels' gesneden voor bíj, tussen de pistolet te leggen. Typisch Belgische hapjes zoals kaas, salami, olijven,... als voorafje en een 'Dame Blancheke' als dessert. Meer moest het niet zijn. Fine by me.
Hoefde ik mezelf enkel nog met de tafeldecoratie bezig te houden die voor mijn doen ook heel sober was. Gewoon een paar kleine vaasjes met verschillende kleuren rozekes op tafel. Beter lui dan moe was mijn motto die dag want ik voelde me heel de tijd wat 'off'. 's Avonds ook nog moe natuurlijk maar het was voor een goed doel en dus absoluut de moeite waard.

Zaterdag zijn we gaan shoppen en ... een beetje overboard gegaan. Allez ja, 't is te zeggen... Te zien in welke context je het ziet.
Hubby was al meer dan een jaar aan het zeggen dat hij wel nieuwe schoenen wou. Ik kon (wat hém betreft, laat ons wél wezen - a girl can never have enough shoes) het woord schoenen niet meer horen ?! Hoeveel schoenwinkels we telkens weer empty handed verlaten hebben, hartstikke krankjorum werd ik er van ?! Wel, afgelopen zaterdag zijn het 3 paar ineens geworden. Ikke "Jaja, koop die toch ook maar. Kei schoon (echt wel). Gewoon doen !" Want ikke zó blij. Hubby had schoenen gevonden ! Eindelijk gedaan met die veel te lange stomme schoenen zoektocht ! 
Nu, hij had 2 chancekes. Bottinen gevonden die in de outlet hoek stonden aan een geweldig prijzeke. Nog een ander paar in dezelfde schoenwinkel en believe it or not, op dezelfde dag nog een geweldig gloednieuw paar Floris Van Bommels gescoord op Vinted aan minder dan de helft van de prijs. 
Eerlijkheid gebiedt me trouwens ook nog te zeggen dat hij de laatste 2,5j geen één paar schoenen meer had gekocht voor zichzelf.' t Is dus dat het zo moest zijn en ikke gerust voor misschien wel weer terug 2 jaar zonder 'hubby-zoektocht-náár'. 
Ik...euh... daarentegen. Ik heb zowel afgelopen donderdag (outlet) als op zaterdag sneakers gekocht. Van die van zaterdag was ik al máánden aan het dromen. En vermits ik nog een geweldig interesting tegoed saldo op Vinted staan had... dus what the heck, eindelijk kopen die handel ?! Zoals ik al zei, a girl can never have enough shoes. 
(A man blijkbaar ook niet ;-))

Gisteren eerst nog wat huishoudelijke taken uitgevoerd zoals strijkwerk. Later was er dan nog een ander familiefeestje van mijne kant, een uitgesteld verjaardagsfeestje. Frietjes met haar wereldvermaarde frikadellen met keuze tussen een tomaten- of ajuinsaus. Zó heerlijk yum ! Mezelf echt omver gegeten en bijna 'een Myrtheke' gedaan. Myrthe is de jongste (plus)dochter en kan zichzelf echt volgieten met een casserole soep. Nadien hangt ze dan ondersteboven over de zetel (rug op het zitvlak, benen over de rugleuning) met haar buik te klotsen al zuchtend 'Eurrrrggghh'.
Rond 22u waren we thuis en dan nog uitgesteld naar De Mol gekeken. Ahjaah, we konden toch niet riskeren dat we het vandaag via via zouden kunnen horen zonder het zélf gezien te hebben ?! 't Was begot nog aan toe de finale wel hè !
En nu moet ik me écht met alle macht inhouden om hier gene 'spoiler alert' neer te pennen. Maar vermits ik probeer te leven naar het motto "Doe nooit met een ander wat je niet wilt dat ze met jou zouden doen.", ga ik een braaf meiske zijn en niets verklappen. 
Ik kan je wel zeggen dat ik het volledig fout had. Hubby zat er boenk oep. 

't Eten voor vandaag is trouwens eindelijk terug een Pascalleke. Mag wel na 3 dagen andere kost want serieus, ik heb het aan mijn maag gevoeld. Ik voel me écht zoveel lichter met haar manier van eten. Geen opgeblazen gevoel whatsoever.
Het was gebakken witte kool met hazelnoten, lente uitjes en peterselie. De witte kool staat in de oven as I speak (lees write). Morgen meer wat de score ervan betreft. 
Ik kan nú al wel verklappen dat de 'randjes' verbrand zijn. 'k Moest zelfs niet gaan kijken, de geur die me tegemoet zweefde verraadde het al. Tja, je moest dan ook zien dat al de kruiden en de kool ónder de olijfolie zaten. Ik zweer het je, dan moet je een halve fles erover leegkappen... Wat ik dus níet heb gedaan.
Wat schaft de pot trouwens vandaag bij jullie ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten