Pioenen

Pioenen

zaterdag 29 april 2023

Zonnige zaterdag

Ik was gisterenavond nog begonnen met deze post. Gisteren, vrijdag, begon vrij gewoon. Een normale vrijdag met ergens toch in gedachten dat het de laatste werkdag van de week is met het (lang) weekend in het vooruitzicht. 
Maar sinds ik weet, door de cursus bewustzijn coach, dat je gedachten vrijwel je hele levensloop bepalen, ga ik er toch net iets voorzichtiger mee om. Tenminste dat probeer ik.
Maar hoe krijg je die gedachten, waarvan je er wel duizenden op een dag hebt, dan stil(ler) ? 
Je hebt me in vorige posts (ook die van jaren geleden) al herhaaldelijk horen zeggen dat ik een 'mindfucker' ben. Iemand die zichzelf echt gek kan maken met over iets of iemand te blijven malen. Dat ik heel moeilijk kan loslaten.

Meditatie helpt me om met die lawine van gedachten om te gaan. Oh, gaat ze die toer nu weer op ? Wel... ja. 
Want meditatie is gewoon een fancy woord voor mentale stilte. Je geest volledig tot rust laten komen door je volledig op het hier en nu te focussen. In een verder stadium kan je door meditatie tot een andere staat van bewustzijn komen. Zover ben ik zelf ook nog lang niet. Dus laat ons voor nu gewoon focussen op het tot rust komen.

Het belangrijkste van meditatie is dat je niet probeert je gedachten te controleren, maar ze los te laten. 
De meeste mensen denken dat je je hoofd volledig leeg moet maken van gedachten maar dat is het net níet. Het gaat om het observeren en net accepteren van die gedachten. Je laat ze voorbij komen, je luistert ernaar en laat ze vervolgens weer gaan. Je laat ze ... los.
Wat je daar in eerste instantie bij helpt is je ademhaling. Door je bewust te zijn/worden van je ademhaling. Hoe dikwijls sta je daar eigenlijk dagelijks bij stil ? Waarschijnlijk nooit hè. Het gebeurt 'gewoon'.
Bij mediteren gaat het net om de juiste ademhaling. Daar valt of staat alles mee.

Ik probeer de laatste tijd steeds de dag te beginnen met een bodyscan. Dit is een korte meditatie (deze is 4 min) die je, door je lichaam even onder de loep te nemen, meer gegrond maakt. Meer geaard. Meer 'in touch' met het hier en nu. 
Een hele goeie vind ik deze : https://www.youtube.com/watch?v=ZM3eYRODNbc&t=7s.
Je zal merken dat als je het écht elke dag consequent doet, het ook écht steeds makkelijker wordt. En je zal ook merken als je het dagelijks doet, het je écht ook helpt om tijdens de dag meer in het moment te blijven. Rustiger te blijven ook, minder gestrest, minder angstig, meer gefocust.
Niets dan voordelen toch ? En dat voor amper 4min/dag ?! 
Je wekker 5 min. vroeger zetten zal je tijdens de dag veel meer energie geven dan dat je nog eens omdraait en de snooze knop indrukt. 
Probeer maar eens. Ik ben echt heel benieuwd naar jullie ondervindingen.

Ik zei in het begin van deze post dat gisteren vrijdag heel gewoon begon. Wat ergens impliceert dat hij niet zo gewoon geëindigd is. 
Dat klopt want mijn werkdag is geëindigd met mijn ontslag in te dienen. Misschien dat sommigen onder jullie nu gaan denken : "Héh ??? Wát ??? Méént ze dit nu ???" Ja dus.

Ik heb getwijfeld om dit neer te pennen. Maar als ik en mijn blog staan voor écht zijn en de onverbloemde waarheid vond ik dat ik het toch moest delen.
Dit is de 2de keer in mijn leven dat ik dit doe. En het is de 2de keer voor mij, de absolute correcte beslissing geweest.
Wanneer je je na het overhandigen van je ontslagbrief een heel pak lichter voelt en er instant een geluksgevoel over je komt, weet je gewoon dat dat het beste was dat je voor jezelf kon doen.
Vermits ik in de openbare sector werkzaam was met een tijdelijk contract, hoef ik maar 7 kalenderdagen opzegtermijn te doen. Wat mijn werkgever betreft, weet ik dat een collega popelt om meer uren te kunnen werken. Mijn plek kan direct door haar ingevuld worden.

Waar ik het hier niet over ga hebben is de reden waarom ik in mijn ontslag ingediend heb. Deze blog dient absoluut niet om iets of iemand te trashen. 
Ik weet waarom maar mijn perceptie kan tenslotte helemaal verschillen met de perceptie van mijn (vorige) werkgever. Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Miscommunicatie, misinterpretatie, misverstanden,... Meestal ligt 'dé waarheid' ergens in het midden.
Ik besef momenteel steeds meer dat ik op die werkvloer gewoon niet (meer) paste. Ik kwam de laatste maanden bijna elke werkdag wel door iets of iemand overstuur thuis. En ergens weet je echt wel dat dát niet ok is. Maar ik ben geen opgever. Dat is net mijn probleem. Ik blijf dikwijls nog veel te lang vasthouden. Zeg maar vastklampen. 
Maar door een voorval gisteren knapte er iets in me. Direct nadien kwam er instant de gedachte : "Dit is mijn laatste werkdag hier." En toen observeerde ik mijn gevoel en wist ik dat het tijd was om te vertrekken. Want je (buik) gevoel laat je nooit in de steek. Dat is je intuïtie en als je daar écht naar luistert, ga je de juiste beslissingen maken. De beslissingen die jou verder op je levensbestemming brengen.
Meditatie helpt je ook om dat buikgevoel te versterken. Want meditatie is naar binnen keren en in de stilte vind je alle antwoorden.

Het vervolg op mijn vrijwillig ontslag krijgen jullie zeker nog verder te lezen. Waar ik zeker van ben is dat er iets voor me weg gelegd is dat veel beter bij me gaat passen en waar ik me wél thuis ga voelen. Hoe ik daar zo zeker van kan zijn ? Bijna blindelings geloven ín want positieve gedachten creëren een positief leven.

Fijn lang weekend iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten